Deklaracija proizvoda: Sve što treba da znate o pravilima igre za trgovce
Share
Imaš fantastičan proizvod i spreman si da ga lansiraš na tržište! Super! Ali, pre nego što popuniš police u trgovinama, treba da se pobrinemo o nekim administrativnim detaljima kako bi sve proteklo glatko.
Šta je deklaracija proizvoda – tvoja putna karta do sreće!
Fizički posmatrano deklaracija je nalepnica, stiker ili etiketa koja se nalazi na proizvodu ili dokument koji je drugačije postao nerazdvojni deo proizvoda ili njegove ambalaže.
Aktuelni zakon o trgovini (od 30.07.2019.) zahteva da svi proizvodi koji se nalaze u prodaji imaju deklaraciju. Šta to znači za tebe kao trgovca? To znači da treba da se osiguraš da proizvodi koje nabavljaš imaju sve potrebne informacije.
JEDNO MESTO ZA SVE CRNO-BELE DEKLARACIJE
Štampa i izrada deklaracija - to je bar lako!
Kada je u pitanju cena možete biti sigurni da ćete ovde uvek pronaći povoljne deklaracije i etikete. Crno-bele ili kolorne nalepnice, u obliku ili pravougaone, papirne ili PVC, čak i plastificirane samolepljive nalepnice - izbor je toliki da ne može da ne predstavlja rešenje za vaše brendiranje proizvoda. Odaberite vrstu, količinu i tiraž, dostavite svoj dizajn ili upit da vam dizajn mi izradimo i za već nekoliko dana vaše, boce, tegle, kutije, kesice i sva ostala ambalaža mogu da počnu sa obeležavanjem.
Šta treba da sadrži deklaracija?
Deklaracija je kao lična karta tvog proizvoda i treba da sadrži sve bitne podatke koji odgovaraju na pitanja:
- Šta je to? Naziv i vrsta proizvoda (npr. muške patike za trčanje)
- Koji je model? Specifičan model ili tip (npr. model XYZ)
- Koliko ima? Količina izražena u standardnim jedinicama mere (npr. komad ili par)
- Ko je proizveo/uvezao? Ime proizvođača (ili uvoznika za uvezenu robu) i obavezna zemlja porekla
- Jezik i pismo? Sve informacije moraju biti jasne, vidljive i na srpskom jeziku (ćirilica ili latinica). Koliko god da zakon ostavlja prostora da tekst učinimo premalim i nečitkim kontrolni organi imaju svoje mehanizme da to spreče. Naš je savet: tekst neka bude i sitan ali mora biti čitak.
8 glavnih informacija koje se obavezno moraju naći na deklaraciji su:
- Naziv proizvoda
- Količina i/ili težina
- Sastav, odnosno sirovina i uputstvo za upotrebu
- Datum proizvodnje, rok trajanja i način skladištenja
- Naziv proizvođača ili uvoznika
- Zemlju porekla
- Kontakt podatke
- Bar kod EAN13 dodeljen od strane sertifikovanog tela
- Cena (opcioni element deklaracije) ...
... ali ne zaboravite i na specifične propise i sve drugo što se može pojaviti kada se budete konsultovali sa pravnicima ili inspektorima.
Kako treba da izgleda deklaracija u primeni?
Proizvođač ili uvoznik treba da se pobrine za tačne podatke, ali ti kao trgovac si odgovoran da ih proveriš prilikom nabavke. Deklaracija u vidu samolepljive etikete ili nalepnice može biti prikazana na nekoliko načina:
- Direktno na proizvodu ili pakovanju (etiketa, nalepnica, štampani omot ili kutija)
- Pored proizvoda na prodajnom mestu (tako da je potrošačima lako uočljiva)
- U katalogu ili promo materijalu koji je dostupan kupcima na prodajnom mestu
- Za online trgovine: informacije moraju biti lako dostupne kupcima na web stranici pre kupovine
Koliko su mala slova "premala"?
Po Pravilniku o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane visina malih slova treba da odgovara visini slova "x" koja jednaka ili veća od 1,2 mm, a za ambalažu čija je površina do 80 cm2 visina malih slova treba da odgovara visini slova "x" koja je jednaka ili veća od 0,9 mm.
Vođenje ovim principom kao minimumom čitkosti obezbeđuje i poštovanje zakonskih normi i ispunjenje minimuma čitkosti prema potrošaču. Stoga budi siguran da će sve što je čitkije od toga biti poštovano od strane kupca a možda i povećati prodaju.
Vidno polje
Za rešavanje dileme "šta su važne informacije" Zakon predviđa i koristi termin "Vidno polje". Kod deklarisanja upakovane hrane u vidnom polju se moraju nalaziti:
- naziv hrane
- neto količina
- sadržaj akolohola kod pića koja sadrže više od 1,2% vol. alkohola.
U istom vidnom polju ističu se i drugi podaci ako je to propisano posebnim propisima
Mašinski čitljive oznake - Budućnost je digitalna!
Od 31. januara 2020. proizvodi moraju imati i mašinski čitljivu oznaku (kao što su Bar kod ili QR kod). Ovo omogućava brzo i efikasno skeniranje na prodajnom mestu.
Interesantna je istorijska činjenica da je 1974. godine u supermarketu u Ohaju SAD očitan prvi moderan UPC bar-kod (Uniform Product Code). Prvi očitani proizvod su bile Wrigley žvake namerno odabrane kao dokaz da je bar-kod rešenje i za najmanje proizvode. Za tu priliku kompanija NEC je prilagodila svoju kasu čitačem - i istorija je počela.
Ne zaboravi i na specifične propise!
Pored opštih zahteva, mogu postojati i izuzetno važni dodatni propisi za deklarisanje određenih proizvoda (npr. prehrambeni proizvodi). Deklaracije na prehrambenim proizvodima pružaju brojne korisne informacije potrošačima, kao što su energetska vrednost, sastav (uključujući alergene) itd.
JEDNO MESTO ZA SVE KOLORNE DEKLARACIJE
Srećna prodaja!
Uz malo pažnje na deklaracije, tvoji fantastični proizvodi brzo će se naći na policama trgovina, a informacije na deklaracijama će omogućiti potrošačima da naprave pametne kupovine. Proverite naš blog i saznajte kako da napravite savršene etikete uz najpovoljnije cene. Biće nam zadovoljstvo da ti pomognemo na tom putu.