Deklaracija proizvoda: Sve što treba da znate o pravilima igre za trgovce - Stickershop

Deklaracija proizvoda: Sve što treba da znate o pravilima igre za trgovce

Imaš fantastičan proizvod i spreman si da ga lansiraš na tržište! Super! Ali, pre nego što popuniš police u trgovinama, treba da se pobrinemo o nekim administrativnim stvarčicama kako bi sve proteklo glatko.

Šta je deklaracija proizvoda – tvoja putna karta do sreće!

Aktuelni zakon o trgovini (od 30.07.2019.) zahteva da svi proizvodi koji se nalaze u prodaji imaju deklaraciju. Šta to znači za tebe kao trgovca? To znači da treba da se osiguraš da proizvodi koje nabavljaš imaju sve potrebne informacije.

Šta treba da sadrži deklaracija?

Deklaracija je kao lična karta tvog proizvoda i treba da sadrži sve bitne podatke koji odgovaraju na pitanja:

  • Šta je to? Naziv i vrsta proizvoda (npr. muške patike za trčanje)
  • Koji je model? Specifičan model ili tip (npr. model XYZ)
  • Koliko ima? Količina izražena u standardnim jedinicama mere (npr. komad ili par)
  • Ko je proizveo/uvezao? Ime proizvođača (ili uvoznika za uvezenu robu) i obavezna zemlja porekla
  • Jezik i pismo? Sve informacije moraju biti jasne, vidljive i na srpskom jeziku (ćirilica ili latinica). Koliko god da zakon ostavlja prostora da tekst učinimo premalim i nečitkim kontrolni organi imaju svoje mehanizme da to spreče. Naš je savet: tekst neka bude i sitan ali mora biti čitak.

8 glavnih informacija koje se obavezno moraju naći na deklaraciji su:

  1. Naziv proizvoda
  2. Količina i/ili težina
  3. Sastav, odnosno sirovina i uputstvo za upotrebu
  4. Datum proizvodnje, rok trajanja i način skladištenja
  5. Naziv proizvođača ili uvoznika
  6. Zemlju porekla
  7. Kontakt podatke
  8. Bar kod EAN13 dodeljen od sertifikovanog tela
  9. Cena (opcioni element deklaracije) ...

... ali ne zaboravite i na specifične propise i sve drugo što se može pojaviti kada se budete konsultovali sa pravnicima ili inspektorima.

primer dizajna crno-bele deklaracije

Kako treba da izgleda deklaracija u primeni?

Proizvođač ili uvoznik treba da se pobrine za tačne podatke, ali ti kao trgovac si odgovoran da ih proveriš prilikom nabavke. Deklaracija u vidu samolepljive etikete ili nalepnice može biti prikazana na nekoliko načina:

  • Direktno na proizvodu ili pakovanju (etiketa, nalepnica, omot)
  • Pored proizvoda na prodajnom mestu (tako da je potrošačima lako uočljiva)
  • U katalogu ili promo materijalu koji je dostupan kupcima na prodajnom mestu
  • Za online trgovine: informacije moraju biti lako dostupne kupcima pre kupovine

Mašinski čitljive oznake - Budućnost je digitalna!

Od 31. januara 2020. proizvodi moraju imati i mašinski čitljivu oznaku (kao što su Bar kod ili QR kod). Ovo omogućava brzo i efikasno skeniranje na prodajnom mestu.

Ne zaboravi i na specifične propise!

Pored opštih zahteva, mogu postojati i izuzetno važni dodatni propisi za deklarisanje određenih proizvoda (npr. prehrambeni proizvodi). Deklaracije na prehrambenim proizvodima pružaju brojne korisne informacije potrošačima, kao što su energetska vrednost, sastav (uključujući alergene) itd.

Srećna prodaja!

Uz malo pažnje na deklaracije, tvoji fantastični proizvodi brzo će se naći na policama trgovina, a informacije na deklaracijama će omogućiti potrošačima da naprave pametne kupovine. Biće nam zadovoljstvo da ti pomognemo na tom putu.

Natrag na blog